Talvisalaatti

talvisalaattiKävin marraskuussa serkkuni luona ja lenkkeilin kaverini ja koirien kanssa useampana iltana. Jotenkin päädyttiin puhumaan ruuasta (tai mitenköhän, mulla kun on aina nälkä ja koko ajan jano, ainakin sen verran että keskimäärin joka toinen ajatus on ruokaan liittyvä) ja kaverini kertoi syöneensä töissä salaatin ja pari kananmunaa. Kysyin ihan uteliaisuuttani, millainen salaatti oli kyseessä, ja kaverini katsoi minua ehkä vähän vinoon, mutta selitti kuitenkin, että ihan tavallinen. Eli salaattia, kurkkua ja tomaattia, mahdollisesti jotain juustoa tai kinkkua tai vastaavaa proteiinin lähteenä.

Itsehän olin tietenkin taas superdiplomaattinen asian suhteen ja sanoin muistaakseni jotain sen suuntaista kuin ”Muuten ihan hyvä, mutta jos haluat karsia vähän hinnasta ja saada jotain vaihtelua, niin kannattaa kokeilla vaikka sesonkijuureksia.” Sain osakseni toisen vähän vinon katseen ja pyynnön esimerkistä. Siinä piti sitten miettiä hetki itsekin, mitä kaikkea salaattiin voikaan laittaa. Lopulta luettelin muistaakseni kaalin, porkkanan ja punajuuren ja lupasin palata asiaan mietittyäni sitä vähän tarkemmin.

Tänään sitten viimein muutaman puolihuolimattoman kokeilun jälkeen päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun:

talvisalaattiNeljään annokseen tarvitset noin tunnin aikaa ja seuraavan määrän aineksia:

1 vihreä kaali
4-5 porkkanaa
450 g maustamattomia broilerinsuikaleita
1 paprika (keltainen tai punainen)
(1 avokado)
1 sipuli / 2-3 salottisipulia
hienoa ruusu- tai merisuolaa
kurkumaa
kuivattua inkivääriä
mustapippuria
paprikamaustetta
voita paistamiseen
(hunajaa/agavesiirappia)

  1. Kuori kaalin päällimmäiset lehdet pois ja pilko kaali kantaa lukuunottamatta suht pieneksi silpuksi isolla veitsellä. Laita hella lämpiämään ja pannulle iso nokare voita, n. 1/2 tl kurkumaa ja 1/2 tl suolaa. Sekoita mausteet ja voi pannulla keskenään ja kippaa sekaan silputtu kaali. Riippuen pannun tilavuudesta kannattaa ehkä jakaa kaali kahteen tai useampaan satsiin. Jos paistat kaiken kerralla, käytä teelusikallinen kurkumaa ja suolaa. Sekoita maustevoi kaalin sekaan tasaisesti ja paista kaalia keskilämmöllä välillä sekoittaen kunnes se on puoliksi kypsää.

  2. Samalla kun kaali kypsyy pannulla, pese ja paloittele paprika pieniksi kuutioiksi ja kuori porkkanat ja pilko ne ohuiksi siivuiksi. Voit halutessasi myös raastaa porkkanat, mutta tiskiä säästääkseni pilkoin omani. (En ole niin nuuka ruoan esteettisyyden suhteen, kunhan se ei näytä ihan siltä, että joku olis jo kertaalleen syönyt sen.)

  3. Kun kaali on sopivan kypsää, siirrä se pannulta esim. mikroastiaan (jos säilöt kaikki ainekset erillisiin astioihin jääkaappiin, voit halutessasi lämmittää kaalin ja kanan ja syödä porkkanan ja paprikan raakana). Kannattaa myös maistaa kaalin suolaisuus, jos se on liian suolaista, lisää sekaan teelusikallinen juoksevaa hunajaa tai agavesiirappia tasapainottamaan suolaisuutta. Kuori ja pilko sipuli(t) ja kuullota voissa pannulla. Kun kypsiä, sekoita sipuli(t) kaalin sekaan.

  4. Kuumenna pannu ja paista ja mausta broilerinsuikaleet mieleisiksesi. Maustoin omani kurkumalla, inkiväärillä, paprikajauheella ja mustapippurilla, määrät oli hyvin summittaisia. Mutta ei kannata ehkä ihan lusikkakaupalla hölvätä niitä pannulle.

  5. Kun kana kypsyy (muista sekoittaa välillä, ettei pala), halkaise ja pilko avokado, jos haluat sen lisätä. Mulla sattui olemaan jo lähes vanhaksi mennyt avokado jääkaapissa, niin pelastin syötävät osat siitä salaattiin ja loput meni valitettavasti biojätteisiin. Avokado on tosin sikäli hyvä lisä, että se antaa kanan tarjoamalle proteiinille kaveriksi hyvää rasvaa, ja salaatti pitää siten myös nälkää ainakin pari tuntia.

Jos haluat helpottaa salaatin valmistamista entisestään, voit jättää sipulin pois ja kaalin paistamatta. Jos kastiketta kaipaa, sekaan voi lorauttaa vaikka tilkan ekstraneitsytoliiviöljyä. Jos tuntuu, että tämä ei vielä riitä, sekaan voi aina paloitella vaikka juustoa tai pähkinöitä antamaan makua, proteiinia, rasvaa ja tekstuuria. Salaatti on siitä yksinkertainen, että siihen tarvitset yleensä vain pohjaksi jonkun vihreän (esim. jääsalaatti, lehtikaali, kaali) ja lisukkeiksi soveltuukin sitten oikeastaan lähes kaikki, mitä jääkaapista tai hedelmäkulhosta löytyy. Vain oma mielikuvitus on rajana erilaisia makuyhdistelmiä keksiessä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s